Головна  →  Я маю право!  →  17 квітня 2019

Як відновити втрачені документи?

До відділу державної реєстрації актів цивільного стану звернулась громадянка Н з приводу отримання повторного свідоцтва про державну реєстрацію  шлюбу, яке вона втратила.   Шлюб було зареєстровано в іншому відділі державної реєстрації актів цивільного стану. Через пів години  громадянка Н у піднесеному настрої вийшла з відділу маючи на руках цей документ.

Чи можлива така ситуація? Так, цілком.

 Оскільки повторна видача свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану незалежно від місця державної реєстрації акту цивільного стану та місця проживання заявника. Відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає повторно свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану після безпосередньої перевірки відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану або на підставі підтвердження про це відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем складання актового запису цивільного стану. Запит на підтвердження наявності даного актового запису здійснюється засобами телекомунікаційного зв’язку, а простіше - за допомогою електронної пошти. Відповідь приходить швидко, не пізніше одного робочого дня і, таким чином, видача повторного свідоцтва не займає багато часу. Свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану видається повторно без підтвердження у разі зберігання актового запису цивільного стану на тимчасово окупованій території України.

Для отримання повторного свідоцтва пред’являється паспорт або паспортний документ, для громадян інших держав - паспорт для виїзду за кордон та його нотаріально завірений переклад,  за наявності - посвідка на проживання. За повторну видачу свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану справляється державне мито в розмірі 0,51 грн., яке необхідно сплатити до подання заяви.

Від сплати державного мита звільняються громадяни, віднесені до категорій 1 і 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; громадяни, віднесені до 3 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно проживають на території зон відчуження, безумовного і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 01.01.1993 прожили або відпрацювали у зоні безумовного відселення не менше 2 років, а у зоні гарантованого добровільного відселення- не менше 3 років; громадяни, віднесені до  4 категорії потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно працюють і проживають або постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що станом на 01.01.1993 вони прожили або відпрацювали в цій зоні не менше 4 років; Інваліди Великої Вітчизняної війни та сім'ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи; інваліди І і ІІ груп.

          Повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану здійснюється за заявою особи, щодо якої складено запис, батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, представника закладу охорони здоров'я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина, органу опіки та піклування. Свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану видається представникам зазначених установ за довіреністю установи та при пред'явленні документів, що посвідчують їх особу.

Особам, яким виповнилося 16 років, свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану може повторно видаватися за наявності паспорта (паспортного документа).

Свідоцтва про народження дітей повторно видаються їх батькам і усиновителям незалежно від віку дитини.

Свідоцтво про смерть повторно видається другому з подружжя, а також дітям, у тому числі й усиновленим, та їх законним представникам, близьким родичам померлого (братам і сестрам, онукам, діду і бабі як з боку батька, так і з боку матері), особі, яка є спадкоємцем за законом або заповітом, представникові органу опіки та піклування у разі виконання ним повноважень з опіки та піклування стосовно осіб, які мають право на отримання такого свідоцтва.

Особі, позбавленій батьківських прав, свідоцтва про народження дітей повторно не видаються.

Після припинення шлюбу внаслідок його розірвання свідоцтва про шлюб повторно не видаються. У таких випадках на письмове прохання заявників відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища.

Свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану можуть повторно видаватись представнику особи, яка має право на повторне отримання свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, у разі документального підтвердження його повноважень. Наприклад: довіреність, ордер та свідоцтво про право на  заняття адвокатською діяльністю, договір про надання  правничої допомоги, тощо.

Іноді у громадян постає питання, як отримати повторно свідоцтва, якщо вони видавались на території іншої держави. Громадяни України та особи без громадянства, які проживають в Україні, витребовують документи на підтвердження фактів реєстрації актів цивільного стану, здійснених компетентними органами іноземної держави, через Міністерство закордонних справ України, якщо інший порядок не встановлено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Документи про державну реєстрацію актів цивільного стану іноземців, осіб без громадянства та громадян України, які проживають за кордоном, витребовуються через дипломатичні представництва та консульські установи України за кордоном, а також через Міністерство закордонних справ України за заявою або анкетою (установленого зразка), підписаною особою, яка витребовує документи. Для цього громадянину необхідно  звернутись до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану з вищезазначеними документами, сплатити державне мито,  заповнити анкету, залишити адресу та номер телефону для зв’язку. Спеціалісти відділу державної реєстрації актів цивільного стану згідно правових договорів між державами перешлють вашу анкету до компетентних органів, коли до відділу надійде запитуване вами повторне свідоцтво - зателефонують та повідомлять вас письмово. Щоб його отримати  громадянину потрібно буде звернутись з паспортом до відділу державної реєстрації актів цивільного стану.

Отримати повторне свідоцтво можливо і за письмовою заявою. Якщо заява до відділу надійшла поштою, то свідоцтво буде надіслано  в 15-денний строк до відділу державної реєстрації актів цивільного стану України за місцем проживання заявника, про що доводиться до його відома листом. Для отримання свідоцтва йому необхідно з’явитись до відділу державної реєстрації актів цивільного стану до якого надіслане свідоцтво та пред’явити документи, які надають право на отримання повторного свідоцтва.

Перейти до спискуВерсiя для друку